"Goed zijn om goed te zijn, en niet andersom ..." Philippe Barel "Het talent" Amphora 2017-edities.

Er is een veelvoud aan fysieke voorbereidingsoefeningen die interessant zijn voor de speler Padel. Van proprioceptie tot flexibiliteit, door kracht of evenwichtig werk ... de moderne racketspeler, die zich zorgen maakt over zijn fysieke integriteit en constante vooruitgang, weet dat het opzetten van een trainingssessie fysiek is een belangrijke troef. We zien natuurlijk dat topsporters er een groot deel aan besteden bij het programmeren van hun trainingscyclus.

cijfers

Volgens bronnen (Padel tijdschrift), zijn er 5 tot 6 miljoen Padel in de wereld, waarvan 80% van de spelers Spaans of Argentijns is. Vrij leuke sportactiviteit, we merken op dat het enthousiasme voor deze sport intergenerationeel is, om de populaire uitdrukking te gebruiken, padel wordt gespeeld van 7 tot 77 jaar oud.

Padel : fitness, gezondheid & prestatie

"Er is geen overtreffen van zichzelf behalve om het te begrijpen als een vervulling van wat de natuur heeft voorzien, niet als de uitvinding van een manier, waarvan de mens de enige maatregel zou zijn ..."

Isabelle QUEVAL "Bereik of overtref jezelf, probeer hedendaagse sport ". Gallimard-edities.

Volgens een studie gepubliceerd in de "British Journal of Sports Medicine" in 2016 zou racketsporten het meest effectief zijn om het risico op sterfte te verminderen, met name door 56% cardiovasculaire risico's te verminderen.

Hoewel veel studies extol racketsporten voor gezondheid bestuderen, heeft het padel biomechanische beperkingen, net als alle andere sportactiviteiten, die moeten worden gecontroleerd om blessures te voorkomen. Dit kunnen toevallige (verstuikingen ...) zijn of als gevolg van herhaalde en slecht uitgevoerde bewegingen (peesontsteking ...). Het is hier dat het opzetten van een specifiek fysiek werk zijn rol van beschermer vervult, wat we "profylaxe" noemen.

De padel, "asymmetrische" sport profiteert van bodybuilding om verschillende redenen: Verminder spieronevenwichtigheden, verbeter kracht, inclusief de transmissiekracht (tussen de benen en het racket), werk de bewegingssnelheid en verbeter de coördinatie / balans .

Het is duidelijk dat, om aan zijn trainingsroutine toe te voegen, een fysieke training beter, gezonder en langer speelt.

Ontwikkel een functionele bekleding

  • Lage rugpijn

"Alle aanbevolen protocollen vereisen lumbale en buikversterking, stretchen en zelfs cardiotraining ...

Pascal PREVOST, Didier REISS "De Bijbel van fysieke voorbereiding" Edities Amphora.

De voordelen van een fysieke training zullen reëel zijn bij de behandeling van de pijn in het geval van problemen met de rug, de verbeteringen zullen nerveus zijn (werving van motorische eenheden) en gespierd (hypertrofie, werk van de snelle vezels). Het moet duidelijk zijn dat in het geval van lage rugpijn, op hetzelfde punt als de verbetering van de prestaties, het beter is om intensieve oefeningen uit te voeren in plaats van oefeningen met lage intensiteit. Inderdaad, om in onbalans te werken of om een ​​van de versnellingen te maken, is een werk van snelle vezels vereist en dwingt dus de houding om mechanismen van reflexen te activeren.

In het veld, in FITPADEL-cursussen, plaatsen we oefeningen op hulpmiddelen zoals de Dynair ©, ​​de Bosu © of de TRX © om te werken aan deze onbalanssituaties die een lumbo-abdominale versterking mogelijk maken en zo ontwikkelt een functionele bekleding.

  • Verbeterde krachtoverbrengingen

Het menselijk lichaam werkt als een puzzel, alle stukjes moeten zich in de juiste positie bevinden en moeten "samenwerken", een spier is altijd zwakker dan een spier. We zullen dus niet proberen om indrukwekkende spieren in de biceps of schouders te ontwikkelen, maar eerder om een ​​verband te zoeken tussen de onderste ledematen (benen) en de bovenste (arm, schouders) die de kracht optimaliseert om de bal te raken.

"Het idee is om je onderste of bovenste ledematen te bewegen door de romp te dwingen zijn houding op elk moment opnieuw aan te passen ..."

Pascal PREVOST, Didier REISS "De Bijbel van fysieke voorbereiding" Edities Amphora.

Verbeter uw fysieke conditie

  • Het werk van uithoudingsvermogen

Een fundamenteel punt in de fysieke voorbereiding van de padelspeler, het werk van de fysieke conditie. We weten dat, als speler, paddlespellen, op elk niveau, een ongelooflijke hoeveelheid energie kunnen vereisen van zowel een wedstrijd- als een toernooiweekend.

Daarom stellen we in de programmering van FITPADEL dit specifieke uithoudingswerk voor. We stellen het voor "Gelijkwaardigheidsbeginsel"Dit betekent het aannemen van een kwalitatief trainingssysteem: volumereductie + toename van de intensiteit. Het is al vele jaren bewezen dat kortere sessies een gelijke of zelfs grotere effectiviteit hebben dan langere duursessies met een lage intensiteit. Daarom wordt tijdens de sessies een fractionele training in hardlopen of met apparatuur voorgesteld door de oefeningen zoveel mogelijk te individualiseren.

"Om de organisatie te beschouwen als een geheel dat al haar middelen inzet om de stress van training aan te kunnen ..."

Pascal PREVOST, Didier REISS "De Bijbel van fysieke voorbereiding" Edities Amphora.

  • Explosiviteit / snelheid

Met als doel de snelheid en explosiviteit te verbeteren, zetten we bijvoorbeeld versnellingsoefeningen op bij het fluitsignaal, die zullen proberen te werken aan reactiviteit (handig voor een start op een gedempte ...), anderen bewegingsoefeningen met blokken, hoepels of andere materialen. Werken op de ritme-schaal is een goede manier om een ​​specifieke training speels te maken Padel en zo werken aan coördinatie en ondersteuning.

  • Mobiliteit / flexibiliteit / herstel

Talrijke onderzoeken met sporters en niet-sporters hebben aangetoond dat regelmatig strekken de spierprestaties verbetert en tegelijkertijd de rekbaarheid vergroot. Dit komt omdat de spier meer elastische energie kan opslaan die wordt hersteld tijdens spiercontractie, waardoor deze efficiënter en explosiever wordt. We hebben tijdens de sessies regelmatig gestrekt, als een herstel aan het einde van de training. Een geoptimaliseerd herstel is de zekerheid dat je vers op het veld bent om het beste spel te spelen. Vergeet niet dat spierherstel noodzakelijk is, maar dat ook nerveuze factoren rust nodig hebben.

Om al deze redenen hebben we het programma FITPADEL ontwikkeld! Eerst en vooral bij de MAS Tennis Club in Perpignan, een club die altijd innovatief en avant-garde is als het gaat om mensen in staat te stellen zichzelf te verbeteren, hun geest te verbeteren, te werken aan team-cohesie terwijl ze sneeuwschoenen maken. van tijd tot tijd ...

Met dank aan Pascal Prévost voor proeflezen en correcties van dit artikel en aan de atleten die op de foto's aanwezig zijn.

Claire Lefebre - Fysieke coach

Referenties:

  • "The Talent" Philippe BAREL, Amphora.
  • "De Bijbel van fysieke voorbereiding. PREVOST, D.REISS. Amphora.
  • "Golffysica voorbereiding" Olivier PAULY. amfora
Franck Binisti

Franck Binisti ontdekt het padel bij de Pyramid Club in 2009 in de regio Parijs. Sindsdien maakt Padel deel uit van zijn leven. Je ziet hem vaak door Frankrijk reizen door de grote Franse paddle-evenementen te dekken.