Nieuwe week voeding voorgesteld door Stéphane Penso. Omega 3-vetzuren zorgen voor meer prestaties voor atleten. Ze kunnen interessant zijn voor spelers padel, leer hoe u ze kunt gebruiken!

Omega 3 vetzuren zijn essentieel voor het goed functioneren van het lichaam en dragen in het bijzonder bij aan een goede gezondheid van hart, hersenen en ogen. Wist je echter dat ze ook voor atleten veel voordelen hebben?

Of u nu een atleet bent van hoog niveau of gewoon een regelmatige sportactiviteit beoefent voor uw plezier, omega 3 heeft vele voordelen, waardoor u met name uw fysieke prestaties kunt verbeteren.

Omega 3 vetzuren?

Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die als vetzuren worden geclassificeerd essentieel omdat ze essentieel zijn voor het organisme, dat ze niet zelf kan produceren. Het is in onze dagelijkse voeding dat we deze vetzuren binnenkrijgen die we zo hard nodig hebben.

Van de omega-3-vetzuren is alfa-linoleenzuur (ALA) het enige echt essentiële vetzuur, omdat het lichaam uit dit vetzuur de andere kan synthetiseren: eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

Omega-3 vetzuren worden daarom in verschillende hoeveelheden in onze voeding aangetroffen, afhankelijk van het soort voedsel. Evenzo bevatten sommige voedingsmiddelen veel ALA, terwijl andere EPA en DHA bevatten. Daarom is het essentieel om op een evenwichtige manier voedingsmiddelen te consumeren die ALA bevatten en voedingsmiddelen die rijk zijn aan EPA en DHA.

Wat zijn de voordelen van omega 3 voor atleten?

Als het belang van eiwitten voor sporters en atleten op hoog niveau bekend is, spelen omega 3 ook een essentiële rol bij de fysieke prestaties, en als ze in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd, kunnen ze deze zelfs verbeteren.

Een aanwinst voor het verbranden van vet

Wil je door sporttraining massa en vooral vet verliezen, dan is de consumptie van omega 3 bijzonder geschikt voor jou! Inderdaad, de essentiële vetzuren in omega 3 worden niet eenmaal in het lichaam omgezet in vet. Het beste van alles is dat ze de insulinegevoeligheid helpen verbeteren, waardoor het veel gemakkelijker wordt om vet te verliezen. Beter nog, omega 3 helpt het lichaam het vermogen om lichaamsvet te gebruiken voor energie te verbeteren. Kortom, omega 3-vetzuren helpen uw lichaam om direct energie te krijgen uit het vet dat u wilt verbranden.

Versterk spierfuncties

Onderzoekers van de Universiteit van Toronto hebben de invloed van omega-3 vetzuren op de spierfunctie aangetoond. De resultaten toonden aan dat de groep atleten die gedurende 3 weken omega 3-vetzuursupplementen kregen, een afname van spiervermoeidheid ervoer tijdens en na het sporten. De spierfuncties van deze atleten werden met 20% verhoogd. Dit komt omdat omega 3-vetzuren de samenstelling van het spiercelmembraan veranderen, evenals de vloeibaarheid ervan, wat de zenuwfunctie zou stimuleren. Omega 3 vetzuren maken het dus mogelijk om de fysieke prestaties tijdens sporttraining te verbeteren.

Verbeter het herstel na het sporten

Na het sporten verbeteren omega 3-vetzuren het herstel. Dankzij hun antikatabole werking helpen ze de intensiteit van pijn die gepaard gaat met spierstijfheid te verminderen. Beter herstel is de mogelijkheid om bij de volgende training beter te presteren.

Zorg voor uw cardiovasculaire systeem met essentiële vetzuren

De vetzuren van de omega-3-familie staan ​​bekend om hun voordelen voor het cardiovasculaire systeem. Ze helpen de gezondheid van het hart te verbeteren en de triglycerideniveaus in het bloed te verlagen. Omega-3 vetzuren worden ook gewaardeerd om hun bloedverdunnen en de bloeddruk verlagen. Een lage bloeddruk bevordert inderdaad betere atletische prestaties. Omdat cardio de basis is van alle fysieke inspanning, is het essentieel om voor uw cardiovasculaire systeem te zorgen, ongeacht de aard van de beoefende sport.

Om ontstekingsziekten te voorkomen

Omega 3 vetzuren beschermen tegen ontstekingsziekten en helpen zo bij het bestrijden van reuma. Ze hebben een gunstige werking op de gewrichten en helpen de ligamenten te versterken door rechtstreeks in te werken op de collageenstructuur. Ze hebben daarom een ​​aanzienlijke beschermende werking tegen de verschillende ontstekingen die kunnen optreden na langdurige of intense lichamelijke inspanning.

Aanzienlijke gezondheidsvoordelen

  • Bevorder de cardiovasculaire gezondheid
  • Versterk botten
  • Bescherm zenuwcellen tegen neuro-inflammatie
  • Help bij het bestrijden van depressieve toestanden (significante omega-3-tekorten komen over het algemeen voor bij depressieve mensen)
  • Dient als bouwstof voor celmembranen in het oog

Voordelen voor atleten

Omega 3-suppletie biedt veel voordelen voor sporters. Deze vetzuren hebben de deugden vanlipolyse verhogen, dat wil zeggen, het vermogen om vet te gebruiken voor energie. Het gebruik van "goede" vetten om het lichaam van energie te voorzien, helpt de opname van "slecht" vet te verminderen en bevordert de toename van vetvrije massa. Omega-3 vetzuren zorgen voor een beter herstel van het lichaam door hun antikatabole werking. Een geschikte toevoer van vetzuren zal inderdaad helpen de spierstijfheid te verminderen of zelfs het verdwijnen ervan te versnellen, en dus het herstel te verbeteren.

Ten slotte verbeteren ze de cardiovasculaire gezondheid en sommigen zeggen dat er een voordeel is bij het voorkomen van bepaalde vormen van kanker, voornamelijk borst-, colon- en prostaatkanker! Het is jouw beurt !

Julien Bondia is een leraar van padel op Tenerife. Hij is de oprichter van AvantagePadel.net, een software die erg populair is bij clubs en spelers van padel. Columnist en adviseur, hij helpt je om beter te spelen door zijn vele tutorials padel.