We vervolgen ons overzicht van voedingssupplementen avec Stéphane Penso. Deze week een van de meest bekende vitamines voor het grote publiek, die in wezen toon en energie brengt: de vitamine C !

Vitamine C is waarschijnlijk de bekendste vitamine, zowel bij sedentaire mensen als bij sporters. Het wordt gebruikt om het lichaam te beschermen tegen infecties, om vermoeidheid te bestrijden en het bevordert de opname van ijzer. Dus waarom heeft de sporter een bovengemiddelde behoefte aan vitamine C?

Het antwoord is omdat vitamine C slecht wordt opgeslagen. Het wordt uitgescheiden in de urine, maar ook door transpiratie. De atleet, met dagelijkse fysieke activiteit, verbruikt daarom zeer snel zijn voorraad aan vitamine C. Als je die opraakt, ben je sneller moe, ben je vatbaarder voor rondslingerende ziektekiemen en bacteriën en heb je meer kans om jezelf te verwonden...

Vitamine C wat is het?

Vitamine C of L-ascorbinezuur is een van de zogenaamde in water oplosbare vitamines, dat wil zeggen in water oplosbare vitamines, zoals vitamine B. Zijn biochemische werking is veelvoudig en zijn fysiologische activiteit is zeer uitgebreid. Voor sporters is vitamine C, een echte vitamine voor spierspanning, weerstand tegen vermoeidheid en herstel na inspanning, een fundamentele vitamine naast B-vitamines.

Vitamine C neemt deel aan de afweer van het lichaam, speelt een rol in de strijd tegen vrije radicalen (onvermijdelijke schadelijke stoffen in ons lichaam), tegen infecties. Het heeft een ontgiftende, anti-hemorragische kracht en brengt bovenal een algemene toon van het hoogste belang voor de atleet.

Vooral vitamine C heeft een preventieve werking op de achteruitgang van de immuniteit die het gevolg kan zijn van intensieve en langdurige inspanning. Het beoefenen van een intense fysieke activiteit bij de atleet leidt tot een verzwakking van de natuurlijke afweer in de uren of zelfs de weken die volgen op de inspanning, waardoor hij vatbaarder wordt voor infecties.

Vitamine C is betrokken bij de opname van ijzer en bij de synthese van hormonen, rode bloedcellen en celweefsels.

Ten slotte is vitamine C nuttig in de herstelfase, omdat het de genezingstijd verkort.

Suppletie met vitamine C kan spierbeschadiging en pijn na intensieve inspanning helpen beperken.

Het belang van vitamine C voor sport

In tegenstelling tot wat we vaak horen, staat vitamine C de slaap niet in de weg. Het heeft daarom geen zin om uw vitamine C-rantsoen 's ochtends te verhogen als het doel is om tijdens de avondtrainingen efficiënter te zijn. Aan de andere kant verhoogt de intensieve beoefening van een sport de behoefte van het lichaam aan vitamine C. Elke serieuze sporter moet er daarom voor zorgen dat hij een significante bijdrage levert aan deze vitamine door voldoende groenten en fruit te consumeren, zelfs in voedingssupplementen gebruiken.

Tijdens periodes van intensieve competitie veroorzaakt oxidatieve stress spierbeschadiging en pijn die een handicap kunnen blijken te zijn voor het bereiken van een goede prestatie. Vitamine C heeft antioxiderende eigenschappen, suppletie kan interessant zijn in de weken voorafgaand aan de start van de competitie. Een supplement herstelt een goede fysiologische toestand waardoor de atleet zijn capaciteiten volledig kan uiten.

Het andere voordeel van vitamine C is het op peil houden van het immuunsysteem. Het beoefenen van sport kan een impact hebben op het immuunsysteem en de atleet vatbaarder maken voor bepaalde ziekten als het lichaam herstelt van zijn inspanningen. Door voldoende vitamine C te gebruiken, kan het lichaam zijn afweer sneller herstellen.

De interesse van vitamine C bij atleten

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft vitamine C geen opwekkende of stimulerende kracht. Het is echter betrokken bij de vermindering van oxidatieve stress, verbetert de productie van stikstofmonoxide en verbetert de synthese van carnitine.
Vitamine C wordt namelijk niet door ons lichaam aangemaakt en wordt daar ook niet opgeslagen. Het is daarom belangrijk om het dagelijks te consumeren.

De behoeften van atleten zijn hoger

Regelmatige en intensieve beoefening van sport verhoogt de behoefte aan vitamine C van het lichaam. Elke atleet moet ervoor zorgen dat hij elke dag voldoende vitamine C opneemt, door middel van een dieet dat rijk is aan fruit en groenten, indien nodig vergezeld van voedingssupplementen. Volgens het laatste onderzoek naar vitamine C worden de behoeften van atleten onderschat en wordt een inname tussen 500 mg en 3 g per dag aanbevolen om oxidatieve stress te verminderen en te verbeteren herstel. Ter info, weet dat koolhydraatarme diëten een verhoging van de vitamine C-inname vereisen.

Oxidatieve stress veroorzaakt spierbeschadiging en pijn, wat een negatieve invloed heeft op de prestaties. Vitamine C heeft antioxiderende eigenschappen, suppletie is interessant om het herstel te optimaliseren.

Voor vetverbranding

Vet is een energiebron waar het lichaam op kan vertrouwen wanneer dat nodig is, mede door: l-carnitine. Vitamine C optimaliseert de effectiviteit van carnitine, waarvan het de synthese verbetert.

Vitamine C en stikstofmonoxide

Stikstofoxide, of NEE, is een gas dat in onze bloedvaten wordt geproduceerd. Het wordt met name gebruikt om de bloeddruk te reguleren. In het sportveld is NO interessant omdat het de spieroxygenatie verbetert, de verdeling van voedingsstoffen en tegelijkertijd de ophoping van melkzuur vermindert, waardoor het spierherstel verbetert. Vitamine C verbetert de biologische beschikbaarheid van stikstofmonoxide, daarom wordt het vaak aangetroffen in formules workout boosters.

Om cortisol te verminderen

Hoge niveaus van vitamine C verminderen de afscheiding van Cortisol, hormoon dat vrijkomt in het lichaam tijdens stressvolle fasen. Cortisol verlaagt proportioneel de niveaus van testosteron en stort zo het lichaam in een staat van katabolisme. De spieren worden dan gebruikt als energiebron. Neem vitamine C om je spiermassa te beschermen!

in het kort

  • Vitamine C stimuleert het immuunsysteem
  • Het is oplosbaar in water. Het slaat niet op in het lichaam
  • Dagelijkse inname wordt aanbevolen
  • Vitamine C-inname wordt verkregen uit voedsel en voedingssupplementen
  • Het is antioxidant
  • Het vermindert ontstekingen
  • Het verlaagt de bloeddruk
  • Het vermindert het risico op hartaandoeningen heart
  • Het vermindert de intensiteit en de ruimte die de jichtaanvallen hebben
  • Het verbetert de ijzeropname iron
  • Het vermindert het risico op dementie

Julien Bondia is een leraar van padel op Tenerife. Hij is de oprichter van AvantagePadel.net, een software die erg populair is bij clubs en spelers van padel. Columnist en adviseur, hij helpt je om beter te spelen door zijn vele tutorials padel.