Tweede stap van ons overzicht van voedingssupplementen. Stéphane Penso richt zich op een van de belangrijke supplementen bij de sporter voor zijn herstel: de magnesium.

Sport is een maatschappelijk vraagstuk met betrekking tot het aantal deelnemers en de belangen die het weerspiegelt: economisch, media of gezondheid. Sportvrienden van hoog niveau, of incidenteel, uw voedsel- en microvoedingsbehoeften verschillen gedurende uw hele leven en moeten worden aangepast (sport, intensiteit, omgeving, dieet…).

Desalniettemin zijn hier enkele essentiële sleutels om een ​​goed herstel met magnesium te begrijpen. Het doel van dit artikel is niet om alle voordelen van magnesiuminname bij een atleet opnieuw op te sommen, maar om uit te leggen hoe het lichaam er baat bij kan hebben.

Voedingssupplementen die atleten nodig hebben

Veel zorgverleners zijn het erover eens dat met een uitgebalanceerd dieet van 3000 calorieën per dag, een atleet niet noodzakelijkerwijs profiteert van alle noodzakelijke bijdragen van vitamines, mineralen, vetzuren en andere om in zijn behoeften te voorzien, die aanzienlijk wordt verhoogd door intensieve sportbeoefening.

Sport en acidose

De suppletie met aangepaste bijdragen bevordert een beter herstel en maakt het vooral mogelijk om de prestaties van de sporter te verbeteren. De acidose veroorzaakt door spieren die aan langdurige inspanning worden blootgesteld, leidt tot een ophoping van stikstofhoudend afval in het lichaam, wat een goede prestatie zal belemmeren. Atleten kennen allemaal de impact van melkzuur op hun prestaties en herstel: krampen, vermoeidheid, enz.

Martin Di Nenno verkrampt Menorca Master Final WPT

Effecten van ammonium> effecten van melkzuur

Deze spierverstopping door melkzuur kan op zichzelf niet verantwoordelijk zijn voor vermoeidheid en sportblessures. Melkzuur neemt af en verdwijnt zeer snel. Aan de andere kant blijft het ammonium dat tijdens de inspanning wordt geproduceerd veel langer in het lichaam. Dit molecuul is erg giftig voor ons lichaam en onze zenuwcellen. Het is daarom essentieel dat het lichaam het evacueert.

Fysiologisch zal het ureum en glutamine gebruiken, maar deze recycling is beperkt. Het is om deze reden dat de bijdrage van Magnesium zal moeten worden geassocieerd met andere combinaties (die we later zullen zien) om deze "celreiniging" te activeren en een snel herstel mogelijk te maken.

Onze energiereserves nemen namelijk heel snel af tijdens een intensieve inspanning. Voeding speelt een zeer belangrijke rol bij de atleet, want als het eiwitrijk is, zal het een verhoging van het ammoniumgehalte veroorzaken.

Betrokken bij enzymatische activiteit en bij een zeer groot aantal fundamentele cellulaire functies, is magnesium een ​​van de belangrijkste minerale zouten van ons lichaam. Het zou vervelend zijn om alle functies en interacties op te sommen die worden veroorzaakt door zijn aanwezigheid, zijn tekortkoming of zijn overmaat. We zullen daarom focussen op de effecten die de sporter interesseren.

Allereerst heeft magnesium effect spierverslapper, daarom wordt aanbevolen om het middel liever 's avonds in te nemen om te voorkomen dat u zich ontspannen voelt en toegeeft aan slaap, wat het gevolg is van spierontspanning. Voor de atleet zal het belang zijn om krampen te vermijden en de training verder te laten gaan. Inderdaad, het vermogen van de spier om terug te keren naar een ontspannen toestand, ontspannen, zorgt voor een beter herstel na elke herhaling. De spier profiteert meer van de oefening, die dan met meer intensiteit, meer belasting of voor een langere duur kan worden gedaan.

Tegelijkertijd speelt magnesium een ​​centrale rol bij de omzetting van koolhydraatopname in glycogeenvoorraad, de belangrijkste brandstof voor spieren tijdens inspanning. Atleten zijn vatbaarder voor tekorten dan mensen die een zittend leven leiden, omdat zweten en adrenaline die door inspanning worden gegenereerd, het verlies van magnesium versnellen. Dit magnesium is daarom essentieel voor het vrijkomen en beheren van energie, creatine en glycolyse.

Laten we gewoon het essentiële onthouden

Onder de meer algemene effecten van magnesium kunnen we zeggen dat het betrokken is bij het glucosemetabolisme, op de insulinegevoeligheid en incidenteel op de bloedglucosespiegel. De essentiële werking van magnesium gaat ook verder dan de recycling van ATP met glycolyse en energiesynthese in de mitochondriën. Met andere woorden, zonder magnesium zouden onze spieren en ons hart geen energie kunnen synthetiseren.

Dit is een feit dat elke professionele of amateuratleet in gedachten moet houden.

En als we het over enzymen hebben, moeten we ook onthouden dat magnesium als cofactor bij het werk van meer dan 300 van hen betrokken is. Magnesium kan een essentiële rol spelen bij zenuwoverdracht, hartprikkelbaarheid, neuromusculaire geleiding, spiercontractie, vasomotorische tonus, bloeddruk en glucose- en insulinemetabolisme.

Hierdoor speelt het een belangrijke rol bij ziektepreventie en algemene gezondheid. Een laag magnesiumgehalte is in verband gebracht met een aantal chronische ziekten, waaronder migraine, de ziekte van Alzheimer, beroerte, hypertensie, hart- en vaatziekten en diabetes mellitus type 2 (2).

Magnesium kan helpen vermoeidheid, elektrolytenbalans te verminderen, normale botten te behouden, normale eiwitsynthese, normale psychologische functies, normale werking van het zenuwstelsel, normaal energiemetabolisme en ondersteunende gezondheid. Normale spierfunctie.

Kortom, magnesium is net zo goed voor energie, voor uw hart, bloeddruk, slaap (en herstel na inspanning) als voor het bevorderen van een harmonieuze hormonale afgifte. Het bevordert ook de spiergroei op de lange termijn.

Julien Bondia is een leraar van padel op Tenerife. Hij is de oprichter van AvantagePadel.net, een software die erg populair is bij clubs en spelers van padel. Columnist en adviseur, hij helpt je om beter te spelen door zijn vele tutorials padel.