Laten we het vandaag hebben over opwarmen padel. Na een week met de beste spelers ter wereld te hebben doorgebracht op Marbella, leek het interessant om het onderwerp aan te snijden.

Paquito Navarro, Juan Martin Díaz, Coki Nieto, Marta Ortega of Ari Sánchez om er maar een paar te noemen. Al deze spelers trakteerden ons tijdens deze week van de Europese kampioenschappen in Marbella.

Naast dat ze erg goed zijn op de baan, zijn ze ook erg “professioneel” tijdens hun warming-up.

En voor ons is Marta Ortega zeker de meest strikte speler met de voorbereiding van haar lichaam.

Allereerst is het belangrijk om je lichaam te kennen, door voor de wedstrijden identieke bewegingen te doen. De slagen van ballen, de richtingsveranderingen, de hervatting van de ondersteuning, dit alles op lage snelheid, en je leert jezelf te plaatsen volgens elke situatie. Dit proces is traag, maar het stelt je in staat om efficiënt te zijn bij elke gemaakte beweging.

Stijging in temperatuur

Dit is het doel van de warming-up. Breng je lichaam op de juiste temperatuur voor een wedstrijd of training.

Neem het beetje bij beetje. De gewrichten van het onderste deel van het lichaam gaan dan omhoog naar de nek. Met deze routine kunt u een spanning, een contractuur, detecteren die u kunt laten verdwijnen of verminderen om mogelijk letsel te voorkomen.

Ga dan aan de slag door te joggen en bredere bewegingen van de benen uit te voeren, met voor- en zijbalansen, en armen met de schouders.

Veel spelers gebruiken elastiekjes. Het is een effectief materiaal dat het in een kleine ruimte mogelijk maakt om je lichaam voor te bereiden op de inspanning.

De wedstrijdsituatie

Dit is de laatste stap van je warming-up voordat je naar de pala gaat.

Maak de reizen die je moet maken zonder materiaal. Voorwaarts-achterwaartse slagen, zijwaartse bewegingen, rotaties, volleys, bandejas… Dit alles in het begin op regelmatige snelheid en vervolgens op hoge snelheid. Met deze bewegingen kun je ook je techniek beter beheersen en vooral je lichaam leren positioneren.

Neem ten slotte de pala en doe dezelfde bewegingen. Dit is het laatste punt voordat de bal wordt geraakt.

Opwarmen met bal

Met je partner of een sparringpartner opwarmen door te schalen. Forehand tegen forehand, backhand-backhand, window exits, volleys, bandejas… al die shots die je net “leeg” hebt opgewarmd en die je tijdens je wedstrijd gaat halen. Begin langzaam en versnel je benen om op volle snelheid te eindigen.

Op schema

Dat is het, je bent heet! Je lichaam is klaar voor de inspanning. Deze 5 minuten om je tegenstanders te leren kennen, zijn geen machtstest om te laten zien wie de sterkste zal zijn, noch een moment waarop je kunt vertrouwen voor een perfecte warming-up.

Het is gewoon je oriënteren op de baan, je tegenstanders, de ballen en de weersomstandigheden.

Conclusie

We zijn ons er terdege van bewust dat dit soort warming-up niet gemakkelijk te realiseren is en soms willen we het gewoon niet… Maar denk je dat professionals zoals Marta Ortega dit soort warming-up elke keer doen, en dit meerdere keren per dag indien nodig.

Een goede warming-up gekoppeld aan een verzorgde levensstijl, zou dat niet de sleutel tot succes zijn?

Julien Bondia is een leraar van padel op Tenerife. Hij is de oprichter van AvantagePadel.net, een software die erg populair is bij clubs en spelers van padel. Columnist en adviseur, hij helpt je om beter te spelen door zijn vele tutorials padel.