Wil je krachttraining en cardio combineren om padel te ontwikkelen? Dan is HIIT of High Intensity Interval Training zeker iets voor u. Wij jij had al over deze trainingsmethode gesproken, we zullen het u in meer detail presenteren.

U hoeft het u niet te leren, padel is een sport die veel cardio vereist. De lange discussies en de veelheid van voor / achter races kunnen je hart op de proef stellen. Wanneer steken heel lang meegaan, zijn ze vaak minst fysiek dure spelers die uiteindelijk de fout begaan.

Het is daarom essentieel om een ​​goede cardio te hebben als je padel in competitie wilt doen. Om eraan te werken terwijl je jezelf fysiek versterkt, gaat niets boven HIIT. Deze methode bestaat uit kettingoefeningen met een over het algemeen korte rusttijd. Door de hoge intensiteit kunt u beter bestand zijn en met name luciditeit op de grond krijgen.

Naast het combineren van spier- en cardio-werk, heeft HIIT nog twee andere grote voordelen: de sessies zijn vrij kort (amper een uur inclusief warming-up), afwisselend, en je kunt ze doen in sportscholen, op de padelbaan of zelfs bijna overal met een beetje materiaal en verbeelding.

Als je Padel doet in competitie en fysiek wilt verbeteren, kun je tot maximaal presteren drie HIIT-sessies per week, door ten minste één rustdag tussen twee sessies te laten. Het klassieke HIIT-formaat is 40/20 (40 seconden inspanning, 20 seconden rust) en u kunt bijvoorbeeld 4 reeksen van 5 oefeningen uitvoeren door tussen de reeksen ongeveer twee minuten rust te nemen. Dit alles is natuurlijk flexibel volgens uw doelstellingen.

De keuze van bewegingen die kunnen worden opgenomen in een HIIT is enorm en hangt ook af van waar je aan wilt werken tijdens een bepaalde sessie. Oefeningen zoals squat in al zijn vormen, burpees, gewichtheffen bewegingen, hardlopen, ondersteuning, sprongen etc. lenen zich er goed voor. Het hele wezen van varieer goed zodat je je nooit verveelt! Meer en meer sportscholen en personal trainers bieden HIIT-sessies aan, dus aarzel niet om de professionals om advies te vragen!

Xan is een fan van padel. Maar ook rugby! En zijn berichten zijn net zo pittig. Fysieke trainer van verschillende padelspelers, hij vindt atypische berichten of handelt over actuele onderwerpen. Het geeft je ook enkele tips om je lichaamsbouw voor padel te ontwikkelen. Het is duidelijk dat hij zijn aanvallende stijl oplegt zoals op het padelveld!