Laatste stap de notre tour "voeding". Stephane Penso biedt ons eindelijk een supplement aan waarmee ons lichaam beter kan functioneren. Niet per se bekend of naar voren gebracht, de zink verdient onze aandacht.

Elk mineraal heeft zijn gezondheidsvoordelen voor het lichaam. Mineralen spelen niet allemaal dezelfde rol, maar elk heeft zijn belang afhankelijk van de leeftijdsgroep. Voor de sporter is zink erg belangrijk, omdat een tekort het inspanningsvermogen verlaagt. Laten we nu de voordelen van zink ontdekken bij sporters en meer specifiek bij sporters. padel.

Over gezondheid in het algemeen

Een sporenelement is een puur mineraal dat nodig is voor het menselijk leven. Zink is een kostbaar sporenelement omdat het een belangrijke rol speelt in het lichaam. Zink zorgt ervoor dat meer dan 200 enzymen op de juiste manier in ons lichaam werken. Dit mineraal is daarom betrokken bij verschillende verschijnselen van het lichaam, waaronder de spijsvertering. We zullen het ook zien ingrijpen in de stofwisseling van eiwitten en vetten. Een andere eigenschap van zink zijn de antioxiderende eigenschappen.

Zink heeft een goede invloed op veel hormonen in het menselijk lichaam. Het neemt bijvoorbeeld deel aan de stabilisatie van thymine en insuline. Aan de andere kant beschouwen artsen het als een essentieel mineraal voor het immuunsysteem. Het lichaam heeft een uitstekende afweer nodig tegen ziekteverwekkers. Zink blijft niet aan de zijlijn staan, het neemt actief deel aan de bescherming van het lichaam.

Het is ook belangrijk om de werking ervan op de schoonheid van het haar en de huid te onderstrepen. Bovendien komt het vaak voor in de ingrediëntenlijst van cosmetische producten die bedoeld zijn voor deze lichaamsdelen. Na het bekijken van alle kwaliteiten van zink, kan worden gezegd dat dit mineraal voor elk individu noodzakelijk is.

Goed voor de spieren

Zink interageert met mineralen die in het proces van spiercontractie gaan. Er kan bijvoorbeeld melding worden gemaakt van calcium (Ca²+). Dit ion, calcium, is echter essentieel voor spiercontractie. Spieren zullen zich goed gedragen als ze voldoende calcium hebben.

Zink heeft ook een wisselwerking met magnesium en ijzer. Het neemt deel aan de botgroei. Je moet weten dat het skelet een goede hoeveelheid zink opslaat. Dit mineraal interageert met hormonen die betrokken zijn bij botgroei (testosteron, enz.). Daarom moeten jonge atleten voldoende zink binnenkrijgen om een ​​tekort te voorkomen. Een gebrek aan zink bij atleten verzwakt het immuunsysteem omdat het betrokken is bij celvernieuwing.

Goed voor iedereen

Een atleet heeft, net als elke andere persoon, een goede immuunafweer nodig om te leven en zijn activiteit op de juiste manier uit te oefenen. Daarnaast zijn eiwitten, koolhydraten en lipiden essentieel voor een perfecte gezondheid. We weten dat de beoefening van elke sport "ijzergezondheid" vereist. Zink wordt essentieel omdat het betrokken is bij de eiwitsynthese, evenals bij het metabolisme van lipiden en koolhydraten. Ontstekingsremmend, genezend ... zink heeft deugden die niet over het hoofd mogen worden gezien!

Het heeft een duidelijk effect op de atleet en slaagt erin om in zijn dagelijkse behoeften te voorzien. Voor een optimale werking dient een atleet tussen de 12 en 25 mg zink per dag te slikken. 

Zink en gezondheid: wat gebeurt er tijdens lichamelijke activiteit?

Volgens wetenschappers kan men tijdens het beoefenen van een fysieke activiteit een daling van het serumzink waarnemen. Er zijn veel redenen voor deze daling van zink. Het kan een onvoldoende zinkinname zijn als gevolg van een ontoereikend dieet. Maar het komt voor dat het probleem blijft bestaan ​​ondanks voldoende inname. Onder deze omstandigheden denkt men aan een verstoorde assimilatie of een aanzienlijk verlies van het mineraal in het zweet en de urine.

Bij sporters kunnen we niet spreken van uithoudingsvermogen, vermoeidheid of weerstand zonder zink erbij te betrekken. Een zinktekort kan op drie niveaus negatieve gevolgen hebben voor het lichaam:

  • Ten eerste hebben experts ontdekt dat een gebrek aan zink leidt tot intramusculaire acidose. Dit betekent dat overmatige zuurgraad optreedt in de spier.
  • Ten tweede bevordert het gebrek aan zink een slecht gebruik van glucose door de spieren.
  • Ten derde verstoort een zinktekort het gebruik van lactaten.

Naast het opnemen van voldoende zink, kan het interessant zijn om te beginnen met een ontgifting van het lichaam van schadelijke elementen.

in het kort

Zink:

  • Is een krachtige antioxidant
  • Stimuleert het immuunsysteem (acne, psoriasis, dermatitis, enz.)
  • Activeert huidgenezing
  • Komt tussen in de productie van spermatozoa (hoeveelheid en mobiliteit)
  • Voorkomt prostaatproblemen
  • Neemt deel aan eiwitsynthese
  • Komt tussen in het metabolisme van insuline
  • Speelt een rol bij geur, smaak en zicht
  • Neemt deel aan DNA-synthese en celvermenigvuldiging
  • Speelt een rol bij de groei (kind en adolescent) en bij de goede ontwikkeling van de foetus
  • Werkt op het zenuwstelsel (stemming, leren)
  • Komt tussen in de functies van het schildklierhormoon

Fan van padel, Is Stéphane de officiële tester van de planeet geworden padel in Europa. Alles gaat door zijn deskundige handen. Dankzij zijn uitgebreide ervaring in de wereld van sneeuwschoenwandelen is hij in staat om je spullen van top tot teen te scannen!